Svindel på SMS

Hvis du mottar en tekstmelding som du ikke forventer, er et godt selvforsvar å ignorere meldingen. Hvis det er en god grunn til at du får meldingen, bør du likevel sjekke!

Å sende tekstmeldinger for å for å lure til seg informasjon som for eksempel brukernavn, passord, kredittkortnummer, BankID og andre sensitive opplysninger kalles gjerne Phishing – fisking etter personlig informasjon. Får du en slik forespørsel, bør du bli mistenksom.

Vanlig svindelmetode

Phishing er en vanlig metode der avsenderen prøver å lure deg til å klikke på et vedlegg eller en lenke til et nettsted. Det finnes også falske nettsider, artikler, konkurranser, og kontoer på sosiale medier som også kan lure deg inn på falske nettsteder. Ikke oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord ved å klikke på lenker i SMS – uansett hvem som ber om det – uten å tenke deg grundig om!

Kjent avsender, falskt innhold

De fleste er kjent med at de kan motta svindelforsøk på e-post der det fiskes etter sensitiv informasjon. Samme type svindelmeldinger kan også komme på som SMS/tekstmelding til telefonen din. Ofte utnytter svindlerne navnet til kjente aktører som du stoler på, og du får kanskje tekstmeldingen på et tidspunkt som det også er naturlig.

For eksempel blir Skatteetaten ofte utnyttet i en SMS-svindel når det er tid for det årlige skatteoppgjøret. Vegvesenet blir utnyttet i forbindelse med at du har kjøpt eller solgt en bil.

Spoofing

Ved hjelp av en teknikk kalt spoofing ser det virkelig ut som om meldingen kommer fra aktører du stoler på, fordi svindlere kaprer telefonnummeret til f.eks. banken eller politiet. De falske SMS-ene vil da legge seg i samme tråd som tidligere legitime SMS-er du har mottatt fra aktøren, noe som gjør det lettere å stole på innholdet.

Falsk kundeservice

I dag bruker vi flere digitale tjenester. Svindlere utnytter dette ved å utgi seg for å være kjente virksomheter som Posten, Altinn, Netflix eller Klarna for å nevne noen. Svindlerne ønsker å få deg til å gi fra deg person- og kortopplysninger, eller brukernavn og passord. Du mottar gjerne en SMS og blir bedt om å straks oppdatere betalingsinformasjonen din ved å klikke på vedlagte lenke, hvis ikke blir kontoen sperret. Lenken leder til en nettside hvor opplysningene du taster inn havner rett hos svindlerne.

Et godt selvforsvar er å kontakte virksomheten gjennom offisielle telefonnumre, e-post eller eventuell kundeservice-chat du finner på deres egne nettsider. Da vil svaret ofte være at dette er forsøk på svindel.

Selvforsvar mot svindel på SMS

Her er noen gode råd om selvforsvar til deg som har mottatt SMS som ber deg logge inn:

Stopp - Det haster ikke.

Tenk - Det kan være svindel.

Sjekk - Avsender på annen måte.

Hvis du har klikket på en lenke og logget inn eller gitt fra deg informasjon

Ta kontakt med banken din hvis du mistenker at du har blitt lurt. Husk at du i tillegg kan sperre kortet ditt i nett- og mobilbanken.

Lær deg mer selvforsvar

Her kan du lese om flere metoder svindlerne bruker for å lure oss nordmenn, og få gode tips til selvforsvar så du ikke blir deres neste offer: