Svindel med hjemmebesøk

Publisert

En mann i dress som banker på en dør. Foto.

Du blir oppringt av noen som sier de er fra politiet og som forteller at du er utsatt for svindel. Deretter kommer de på døra di for å «hjelpe» deg med å sikre pengene dine, men det de egentlig gjør er å forsøke å lure fra deg penger.

De forteller at de sitter på taushetsbelagt informasjon, og at du ikke må kontakte noen andre. Deretter tar svindlerne kontroll over bankkontoene eller betalingskortene, og tapper dem for penger. 

Metoden kalles Safehouse-bedragerier eller «sikker konto» med hjemmebesøk.

Denne svindelmetoden starter som regel med at du faktisk blir svindlet ved at noen ringer og presenterer seg som ansatt i banken eller politiet. De sier at kontoen din er utsatt for svindel, og at du derfor må overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto. 

Etter at denne svindelen er gjennomført, ringer noen som gir seg ut for å være politiet, og sier at du er blitt svindlet – noe som da altså trolig er sant. De sier at de vil sende politifolk hjem til deg.

Bruker taushetsplikt for å hindre deg til å sjekke

Når de falske politifolkene kommer inn i huset, forsøker de å få tilgang til nettbanken din og bankkortene dine for å «hjelpe» deg videre. I realiteten henter de imidlertid ut alt de kan av penger. De får deg til å ikke kontakte andre for å spørre om råd, mens svindelen foregår. Det gjør de ved å fortelle deg at informasjonen de sitter på er taushetsbelagt.

Hva bør du gjøre?

Hvis politiet ringer deg og sier at de sender folk hjem til deg, bør du så fort som mulig ringe 112 eller ditt lokale politikontor og spørre om det er riktig at det skal komme noen til deg. Dersom det ikke er tilfelle, bør du forklare den du snakker med hva som har skjedd, og be dem komme til din adresse så fort som mulig.

Du bør ikke åpne døren – du vet jo ikke hvem som faktisk er politiet. Også svindlerne kan ha politiuniform og falsk politilegitimasjon.

Ring noen du stoler på, f.eks. familie, som kan komme og være hos deg.

Lær deg selvforsvar

Stopp - Det haster ikke. 
Tenk - Det kan være svindel.
Sjekk - Avsender på en annen måte

Husk å aldri la deg presse til å overføre penger, oppgi sensitiv informasjon over telefon eller å gi fra deg bankkort eller kredittkort. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn å la seg lure av utspekulerte svindlere. Det er ingen hast, så selv om det er utenfor bankens åpningstid kan du vente til dagen etter.  

Her er noen flere gode råd til selvforsvar mot svindel:

  • Ta godt vare på BankID-koder, kortinformasjon og passord. Disse er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen, uansett hvem som spør.
  • Still deg selv spørsmålet: Forventet jeg denne henvendelsen, og hva ber de meg om å gjøre?
  • Ikke last ned et program eller en app dersom noen ber deg om å gjøre det. Det kan høres ut som personen prøver å hjelpe deg, men det du laster ned kan gi andre tilgang til PC-en eller telefonen din.
  • Ikke gi fra deg bank- eller kredittkort til noen.
  • Svindlere kan finne informasjon om deg på nettet, for eksempel på sosiale medier. Ikke anta at den som ringer eller står utenfor døra er ekte bare fordi vedkommende har denne informasjonen. 
  • Avslutt samtalen eller lukk døren hvis du er usikker, og ta eventuelt kontakt med banken, politiet eller institusjonen personen sa de representerte.

Lær deg mer selvforsvar

Her kan du lese om flere metoder svindlerne bruker for å lure oss nordmenn, og få gode tips til selvforsvar så du ikke blir deres neste offer: