«Hei mamma/pappa»-svindel

Publisert

Får du en melding fra en ukjent avsender som utgir seg for å være en du er glad i? Da kan det være svindel.

Det er flere svindlere som utgir seg å være en venn eller familie som spør om økonomisk hjelp. Det kan skje både på SMS, e-post og sosiale medier som Snapchat eller Instagram.

Du kan for eksempel få beskjed om at avsenderen har ødelagt mobilen sin og trenger penger raskt for å få tak i en ny. En annen vanlig forespørsel er at avsender påstår at Vipps ikke fungerer, og trenger at du sender penger på deres vegne.

Illustrasjonsfoto.

Svindlerens metode er å få deg til å tro at du kommuniserer med en du kjenner godt, for at du skal sende penger eller personlig informasjon som brukernavn, passord, kredittkortnummer, BankID og andre sensitive opplysninger. 

Det er vanlig å føle på dårlig tid. Svindleren sier nemlig ofte at det haster å få pengene tilsendt. 

Selvforsvar mot «Hei mamma/pappa»-svindel

Hvis du mistenker denne typen svindel, kontakt den du tror du har fått melding fra gjennom andre kanaler. Det enkleste kan være å ringe.

Stopp  – Det haster ikke.
Tenk – Det haster ikke.
Sjekk – Den som tar kontakt på en annen måte.

Lær deg mer selvforsvar

Her kan du lese om flere metoder svindlerne bruker for å lure oss nordmenn, og få gode tips til selvforsvar så du ikke blir deres neste offer: