Tenk deg at du blir oppringt fra det du tror er banken din, og fortalt at kontoen din er hacket. For å redde pengene dine blir du bedt om å umiddelbart overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto. Slik manipuleres ofrene til svindlerne.
– Svindlerne er veldig dyktige, snakker profesjonelt og ringer fra telefonnumre som ser autentiske ut, forteller Morten Drægni, leder for svindelforebygging i Handelsbanken. Han er utdannet politimann og har tidligere jobbet med bedragerier og ID-tyveri i politiet.
– Sikker konto-svindel er veldig krevende å oppdage og stanse. Svindlerne lurer kunden til å gjøre alt selv så alt ser helt legitimt ut fra bankens side. Derfor er bevisstgjøring rundt denne typen svindel veldig viktig, mener han.
Slik svindler de deg
En såkalt «Sikker konto»-svindel går ut på at en bedrager som oppgir å jobbe i «bankens sikkerhetsavdeling» eller lignende ringer deg og forteller at bank-kontoen din er blitt hacket, angrepet eller kompromittert. I noen tilfeller ringer også svindlere fra «politiet» eller «Økokrim» på vegne av banken din.
Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men vil berolige deg med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» de ber deg om å overføre pengene dine til. Dette er imidlertid ikke en sikker konto, men en konto som svindlerne kontrollerer. – Legg på! Banken din eller politiet vil aldri be deg om dette, oppfordrer Drægni.
Rammer særlig eldre
– Svindlerne er så kyniske at de går på eldre, gjerne kvinner, utdyper han.
Metoden begynte å dukke opp for litt over et år siden, og har siden økt stort i omfang. Den eldre generasjonen er vant til å stole på det de oppfatter som autoriteter, og har lettere for å gjøre som de sier. Dessuten har folk flest blitt flinkere til å ikke oppgi sensitiv informasjon over telefonen.
– Bevisstgjøring og forsvar mot andre typer svindel har gjort at de kriminelle i større grad går over til mer utspekulerte former for sosial manipulasjon, forklarer Drægni.
Får ikke svindlerne det som de vil kan de også bli direkte truende.
– Vi har eksempler på kunder som har opplevd truslene så ubehagelige at de har gitt etter for presset. I helt ekstreme saker har vi også hørt om kriminelle som oppsøker fornærmede på deres hjemmeadresse, utgir seg for å være fra politiet og krever tilgang til PC og BankID kodebrikke.
«Det skader aldri å legge på hvis du blir usikker. Hvis det faktisk er banken som ringer så kan du alltids ringe opp igjen»
Morten Drægni, Handelsbanken
Økende svindeltrend
– «Sikker Konto»-svindel er fascinerende i all sin enkelhet.
Det sier Pål Lønseth, som er sjefen for Økokrim i Norge. I fjor mottok politiet nær 26 000 bedragerianmeldelser, og de ser en stor økning i antall svindelforsøk med «Sikker konto»-metoden. Metoden går ut på at svindlerne ber deg overføre pengene dine til en ”sikker konto” for at du skal unngå å bli svindlet.
– Det er ingen grunn til å tenke at banken må be deg overføre fra en konto de selv administrerer, forklarer han. Norske banker har egne, interne systemer for å sikre pengene dine dersom en svindelsituasjon skulle oppstå. Skulle det være noe galt, sperrer de bare den aktuelle kontoen. Hvis noen utgir seg for å være fra bank, politi eller Økokrim og ber deg overføre penger, da kan du være helt trygg på at dette er et svindelforsøk. Legg på, istemmer Lønseth.
«Økokrim vil aldri be deg flytte penger, eller be om sensitiv informasjon som passord eller PIN til din BankID»
Pål Lønseth, Økokrim
Overvåker transaksjoner
Som leder for svindelforebygging i Handelsbanken ser Morten Drægni mange forsøk på bedrageri.
– Vi jobber med alt innenfor det å forebygge, oppdage og håndtere svindel. Det betyr at vi jobber med bevisstgjøring både internt og ute blant våre kunder. Vi utreder og gransker også alle saker som omhandler svindel mot banken og kundene våre. Alle transaksjoner vurderes fortløpende i våre systemer om det kan være svindel eller ikke. Det er krevende da det ofte er snakk om millisekunder. Hvis noen logger på nettbanken din fra et land du ikke har vært i tidligere, så kan det være noe vi undersøker. Men hvis du selv overfører pengene hjemmefra med din egen mobiltelefon og BankID, så er det mye vanskeligere. Vi er derfor avhengig av å få vite ting raskt fra kundene om vi skal ha håp om å få stanset en urettmessig utbetaling, forklarer Drægni.
«Forstår du at du har blitt svindlet, eller får en dårlig følelse – ta kontakt med en gang»
Morten Drægni, Handelsbanken
Pengene flyttes fort
– Vi har stygge eksempler på kunder som har blitt lurt, forteller han. Det er 80-åringer som tømmer kontoene sine for alle sparepengene de har, så ringer de oss noen dager senere og lurer på om de ikke snart skal får pengene tilbake på konto igjen. Da må vi ta den vonde praten og fortelle dem at pengene antakeligvis har gått tapt.
Hvis kunden tar kontakt umiddelbart så kan man unngå at alle pengene forsvinner.
– En konkret sak vi jobbet med var en 82 år gammel dame som hadde blitt oppringt av en falsk politimann, og ble lurt til å overføre flere hundre tusen kroner til en «sikker» konto. Hun forsto at det ikke var helt som det skulle, ringte rådgiveren sin her i banken og fikk bekreftet at det var svindel. Da fikk vi stanset en god del av pengene. De kriminelle flytter pengene videre ut av landet så fort det lar seg gjøre, så har du mistanke om at du er i ferd med å bli svindlet, ring oss med en eneste gang, er oppfordringen fra Morten Drægni i Handelsbanken.
«Sikker konto»-metoden manipulerer svindlerne deg til å overføre penger. Husk at banken, politiet eller Økokrim aldri vil be deg om å overføre penger!
Du må heller aldri la deg presse til å overføre penger eller oppgi sensitiv informasjon over telefon. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn å la seg lure av utspekulerte svindlere.
Det er ingen hast, så selv om det er utenfor bankens åpningstid kan du vente til dagen etter.