7 av 10 nye nettbutikker er falske

Publisert

En jente som smiler til kamera mens hun har en laptop på fanget.

Så mange som 300 000 nordmenn kan ha blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Sidene fremstår som profesjonelle, og det er vanskeligere enn noen gang å avgjøre om en nettbutikk er falsk eller ei. Men fortvil ikke, det finnes gode råd!

– Ønsker du å handle noe fra et nytt nettsted, bør du undersøke nøye før du gir fra deg kortinformasjonen din. Det sier svindeleksperten Ida Marie Edholm i Nordea.

Hun jobber først og fremst forebyggende med svindel, og blant fokusområdene er bevisstgjøring av bankens kunder gjennom informasjon og kommunikasjon.

– Hvis kundene vet hvordan de kan bli svindlet, og har verktøyene til å unngå å bli lurt eller gjenkjenne svindelforsøk, blir svindlernes oppgave veldig mye vanskeligere, mener Edholm. Hun understreker også viktigheten av at bankens ansatte vet om svindeltrendene og holder seg oppdatert på de ulike metodene.

7 av 10 forsøkt lurt

Så mange som 7 av 10 nordmenn oppgir at de har blitt forsøkt svindlet på nettet. Gjennom svært troverdig annonsering på sosiale medier lures mange til å gi ifra seg både penger og personopplysninger. Svindlerne har blitt gode på grafisk design og estetikk og bruker ofte “Instagram-vennlige” bilder for å annonsere for blant annet kjente smykke- eller klesmerker, og de lager falske popup-nettbutikker. Ofte har de også falske «brukeromtaler» som roser produktene.

– De kriminelle lager falske nettsider for å lure ut opplysninger fra deg, forklarer svindeleksperten. De annonserer gjerne for ettertraktede varer som er priset billigere enn andre steder, men ofte risikerer du å få noe helt annet enn det du bestilte, eller ingenting i det hele tatt. Personlig informasjon og kortopplysninger man legger inn kan også bli misbrukt, eller solgt videre til andre kriminelle for å brukes til andre typer svindel.

Ida Marie Edholm, Svindelekspert, Nordea

Ida Marie Edholm, Svindelekspert, Nordea.

«Kjøp helst fra nettbutikker du kjenner til fra før, og som du vet er trygge»

Ida Marie Edholm, Nordea

Vær skeptisk til nye sider

Pål Lønseth er sjef for Økokrim, som har et nasjonalt fagansvar i politiet for bekjempelse av økonomisk kriminalitet, dyrevelferdskriminalitet og miljøkriminalitet i Norge. Han oppfordrer alle til å være skeptiske når det dukker opp utrolige tilbud på nett.

– Tilbyr noen deg en pris som er milevis bedre enn konkurrentene, så er det all grunn til å være skeptisk, mener han.

Økokrim-sjefen sier at det gjelder å være oppmerksom og bevisst på risikoen før vi gir fra oss f.eks. kortinformasjon til nye nettbutikker.

– En falsk nettbutikk kan enkelt settes opp eller tas ned i løpet av noen timer.
Før du handler bør du sjekke hvor lenge nettsiden har eksistert, og om det er
noen omtaler eller rapporter av nettstedet.

«Den teknologiske utviklingen har gjort verden mye mindre. Det fører til at digitale bedragerier er i betydelig fremmarsj, både i antall forsøk og i profitt»

Pål Lønseth, Økokrim

  

En jente som smiler og er på mobilen. Over bildet er det et utklipp av falsk annonse på Facebook.

Selvforsvar mot falske nettbutikker

Å være kritisk, og ikke ta alt for god fisk når du skal du handle på nett, er et godt selvforsvar mot svindlere som oppretter falske nettbutikker. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det ofte nettopp det. Et godt tips kan være å bruke et kredittkort når du handler for å hindre at uvedkommende får tilgang til din brukskonto og tapper den for penger.

Skal du gjennomføre et kjøp hos en nettbutikk du ikke har handlet hos før, bør
du ta deg god tid til å sjekke om siden er ekte. Det kan du gjøre på flere vis:

  • Les nettadressen nøye
    Se etter skrivefeil og google selve nettadressen for å se om det er den samme som dukker opp som offisiell nettside. Navn på nettsider som guccisalg.com eller superbilligeraybans.com er navn på typiske falske nettsider som du bør styre unna.
  • Søk etter omtaler på produktet
    Det bør helst være flere omtaler over et lengre tidsspenn på flere plattformer. Sjekk gjerne online-forum, sosiale medier og Google-søk for å finne andres tilbakemeldinger av bedriften eller varen.
  • Gode priser, dårlig språk
    Falske nettbutikker oppgir ofte at de selger få, men kjente merkevarer til sterkt rabatterte priser. Og selv om språk og oversettelser stadig blir bedre, så kan dårlig norsk og design på nettsiden ofte være tegn på at noe er muffens. Unngå å betale på forskudd hvis du handler fra en nettbutikk du ikke har handlet fra før. Hvis du likevel velger å handle, bruk kredittkort fremfor bankkort.
  • Ikke gå inn på nettbutikker via sosiale medier
    Selv om det er en butikk eller et produkt du kjenner fra før, bør du ikke gå direkte inn i butikken fra sosiale medier. Selve nettsiden kan være falsk, og prøver å utnytte butikkens eller produktets popularitet eller status. Gå heller inn i nettbutikken ved å søke den opp, og se om samme tilbud dukker opp der.

Stopp, tenk, sjekk

– Jeg tenker at rådet Stopp – Tenk – Sjekk er veldig bra for å unngå å bli svindlet på nett, sier Ida Marie Edholm i Nordea. Svindlerne spiller på at du skal bli fristet eller stresset slik at du reagerer fort og ubetenksomt. Bare 1 vare, eller kort tid igjen, står det gjerne i annonsene.

– Tenk deg gjerne om en ekstra gang, er oppfordringen fra svindeleksperten. Det er veldig fort gjort å klikke seg inn, men ta heller et steg tilbake. Er tilbudet for godt til å være sant, sjekk en gang til før du handler.

Har du først blitt lurt, kan man reklamere til banken sin dersom man først har forsøkt å få tilbake pengene sine fra den som solgte deg varen i utgangspunktet.

– Vi oppfordrer dessuten alle som blir svindlet til å anmelde saken. Selv om de kanskje ikke har ressurser til å etterforske akkurat ditt tilfelle, gir alle anmeldelsene politiet et bilde av det totale omfanget av svindlernes aktiviteter i Norge, forteller hun.

«Vi oppfordrer alle som blir svindlet til å anmelde saken til politiet»

Ida Marie Edholm, Nordea

Lær deg mer selvforsvar mot falske nettbutikker